Ämne: kk.nu
Visa ett inlägg
Oläst 2013-02-12, 12:16 #9
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Erik Stenman Visa inlägg
Porr m.m är svårare att sälja i Sverige än internationellt eftersom målgruppen(dvs köparna) är mindre. Tror du kan få mellan 1-2 årsvinster men förmodligen inte mer.
När man köper en verksamhet så ska man tänka på att man inte ska räkna lön som vinst utan det är en kostnad också. Det finns ju ingen som köper ett jobb, så från intäkterna på 5000*9*12 => 540 000 kr/år ska man räkna bort omkostnader och rimliga lönekostnader och skatter, innan man kan prata om vinst.

Det är den nettovinsten som man kan sätta en multipel på för att få fram ett vettigt pris. Multipeln i sig är starkt beroende på risken, och en sån här verksamhet har en stor risk, en rimlig vinstmultipel på 2 tycker jag känns vettig.

Men vinsten är inte 540 000 kr/år utan betydligt lägre, det är intäkterna som är 540 000 kr/år. Kostnaderna är okända, och arbetsinsatsen är inte heller känd.

Hur mycket arbete som är rimligt vet jag inte men det finns inte någon verksamhet som är arbetsfri (möjligen pensionen, men definitivt inte aktieinvesteringar då de kräver mycket omvärldsbevakning, och en webbplats brukar kräva betydligt mer jobb än så), man måste räkna med arbetsinsatser som ett genomsnitt, då vissa perioder man vara mer intensiva än andra.

I och med att det inte är ett AB som säljs utan en del av inkråmet (jag uppfattar det som att bolaget kommer att fortsätta med annan verksamhet så jag ser det som att en del av verksamheten säljs men inte hela) så måste alla avtal med leverantörer och kunder skrivas om, det är en stor riskfaktor att ta med i beräkningen.

Så ett bud på 500 000 kr är ganska högt bud för verksamheten, jag gissar att ingen lägger ett högre bud för det kan man inte räkna hem ur ett ekonomiskt perspektiv.

Senast redigerad av Conny Westh den 2013-02-12 klockan 12:31
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat