|
Har WN som tidsfördriv
|
|
Reg.datum: Nov 2009
|
|
Har WN som tidsfördriv
Reg.datum: Nov 2009
|
Skrev aldrig tack för svaret!
Jag ringde nyss bolagsverket och ställde några frågor. Kvinnan jag pratade med sa bland annat bestämt att minderåriga INTE får vara involverad i ett aktiebolag överhuvudtaget.
Jag frågade då hur det hade gått till för Isabella Löwengrip (Blondinbella) och det enda hon svarade då var att de inte gjorde kontroller och inte kunde veta sådant men att man skulle vänta tills man var 18 för att skaffa ett aktiebolag, och när jag frågade om en förälder inte kan sitta i styrelsen åt en tills dess att man är 18 och att man äger aktierna (som ni föreslog) så sa hon att man inte får äga aktier om man är under 18 och att det inte går samt att "det är tråkigt att det i så fall har skett oärligt".
Exakt vad hon syftade på vet jag inte men antar att hon syftade på att Blondinebella arbetade inom bolaget som hennes pappa stod som ägare för.
Fick inte några riktigt bra svar utan hon ville bara få fram hela tiden att "de flesta startar med enskild firma" och att jag skulle vänta tills jag var 18 innan jag funderade på aktiebolag.
Jag har såklart förstått att jag inte kan äga ett aktiebolag innan jag är 18 men förstod det som att det skulle gå att lösa på några av de sätt ni föreslog i tråden, vilket hon alltså förnekade.
Förstår inte hur det är möjligt då det bland annat var en intervju på The voice med en 17 åring som drev flera bolag som hans pappa ägde åt honom tills han blev 18 samt Blondinbella som länge varit offentlig med hur många bolag hon varit delaktiga i långt innan hon blev 18.
Fråga två:
Jag frågade även hur det går till med registreringar till tjänster som kräver att man är 18 år om man registrerar sig som privatperson, men som erbjuder företag att registrera sig (och då uppge organisationsnummer). Hon sa då att hon inte trodde att jag skulle kunna registrera mig tack vare att jag äger ett företag utan 18-års gränsen hade fortfarande gällt.
Hur ligger det till på den fronten? Jag tycker då att företag vore mer eller mindre värdelöst, jag kan fortfarande inte bli medlem på många sidor trots företag och det innebär mycket pappersarbete.
Förvirrad.
Senast redigerad av Dakota den 2013-02-08 klockan 13:34
|