Visa ett inlägg
Oläst 2013-02-07, 14:24 #16
Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jul 2005
Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jul 2005
absolut.nu är ett lite underligt fall där de baserade ond tro på att han måste vetat om ABSOLUT VODKA när han registrerade domänen (vilket erkändes) och att domänen använts för att marknadsföra sin affärsverksamhet och sig själv som arbetstagare. Att räkna en liten enskild firma som säljer datordelar och att lägga upp sitt CV som marknadsföring av person är verkligen att dra det till sin extrem.

I kort tror jag det föll på dålig översättning av domäninnehavaren som beskrev sin registrering av "Absolut.nu" som att det betyder "Right now". WIPO konstaterar efter en koll i ordböcker att det inte är en vanligt uttryck på svenska och det inte är en rekommenderad översättning.

Samtliga tre kraven som måste uppfyllas:
Identity or Confusing Similarity = Givetvis är domänen snarlik "Absolut"
Rights or Legitimate Interests = Givetvis har V&S mer anknytning till Absolut än en person som inte kan säga något mer än att det betyder "right now"
Registration and Use in Bad Faith = Skulle ha fallerat här tycker jag, ytterst vag "ond tro"

Kan även flika in med att jag under flera år drev en sajt under en absolut-domän mot svenska marknaden. Fick en gång ett brev från V&S ombud, besvarade att vi inte ville sälja och att vi inte på något sätt var intresserade av att inkräkta på deras bransch. De accepterade svaret och aldrig hört av sig igen.
Danski är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat