Citat:
Ursprungligen postat av hnn
Conny Westh: Jag fattar 0 av det du skrev. Vore trevligt om det gick o få ett rakt svar typ: JA eller NEJ...
|
Lagtexten är ganska självklar tycker jag? Använd synonymer.se så kanske det klarnar

Det går dock inte att ge ett ja eller nej utifrån lagen då den inte ger något direkt svar på frågeställningen, förmodligen eftersom det precis som vanligt är Skatteverkets uppgift att göra den slutgiltiga bedömningen angående skatten.
Här är en lite enklare text från Länsstyrelsen i Stockholm om vad som gäller:
http://www.lansstyrelsen.se/stockhol...s/default.aspx
Titta särskilt på sidan som länkas längst ner:
Citat:
Skatt dras från lönegarantibeloppet enligt Skatteverkets regler.
|
Alla arbetsgivarens normala skyldigheter gällande skatteavdrag och dylikt hanteras utav Länsstyrelsen i enlighet med lagtexten som Conny refererade till. De drar också av skatten själva och betalar in den till Skatteverket vad jag förstått. Tanken är ju att det ska fungera som en vanlig lön med Länsstyrelsen som simulerad arbetsgivare så skatten blir antagligen därefter med eventuell korrektion för speciella kostnader såsom löneutmätning. Lönegarantin berättigar dock inte till skatteavdrag för t.ex. sjöinkomst men antar att det inte är aktuellt för din del
Så här formulerar sig också Skatteverket i ett ställningstagande från 2009:
Citat:
Lönegarantins syfte är att ersätta den uteblivna lönen. Beskattning ska därför ske enligt samma regler som den tidigare löneinkomsten beskattades.
|