Visa ett inlägg
Oläst 2013-02-07, 01:06 #25
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Erik Stenman Visa inlägg
Angående uppgifterna om hur många människor som kommer leva i framtiden så är de grovt överskattade av t.ex. Conny i tråden. Födelsetalen har redan stannat av så det är med väldigt stor säkerhet bl.a. Hans Rosling säger att 9 miljarder kommer leva om 50 år och sedan gå mot en svag minskning beroende på hur mycket mindre än 2.0 födelsetalet ligger på i genomsnitt.
Enligt den här prognosen på Wikipedia http://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4rldens_befolkning så blir det ungefär 8-12 Miljarder människor år 2050, men mitt perspektiv rörde sig 50-75 år i framtiden och jag angav ingen specifik tidpunkt när jorden uppnår en befolkning på 15-20 Miljarder invånare, jag tog upp det mer som en maxgräns för vad jorden som planet tål att försörja och mitt perspektiv är då på mer än 50-75 år. Betänk att det "bara" är 37 år kvar till år 2050.

Enligt Wikipediastatistiken tog det bara 12 år att gå från 6 till 7 miljarder (+16,7%) människor. Det tar går sannolikt snabbare att gå från 7 till 8 miljarder (+14,3%, min prognos ca 11 år), från 8 till 9 (+12,5%, min prognos 9 år).

Det är bara i Europa som befolkningsökningen stannat av så kraftigt. Därför att här ha nativiteten gått ner och vi har redan en mycket hög medelålder.

I Asien och framförallt Afrika så är fortfarande medelåldernn ganska låg, så den kan öka kraftigt när deras välstånd ökar och sjukvård förbättras samt att krigshärdar avslutas och människor kan börja bedriva handel, industri och jordbruk som de så väl behöver.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat