Citat:
Ursprungligen postat av retypejonas
Yes, men när dina prylar ska produceras av personal som har ungefär samma lön som dig själv kommer du bli tvungen att dra ner på konsumtionen.
|
Nja, den där kalkylen ger inte hela bilden.
det var någon här på WN som beskrev fenomenet med skillnader i produkivitet på ett pedagogiskt sätt.
Jag ska försöka sammanfatta vadjag menar:
Om jag ska klippa min gräsmatta (som jag avskyr att göra) så tar det 4 timmar min tid är värd 800 kr/tim, då kostar det mig 3200 kr att klippa min gräsmatta.
Men om jag anlitar ett proffs som är exert på att klippa gräsmattor och gör det som yrke (och som gillar att göra det). Så klarar den personen att göra det på 1 timme men han kanske då tar 1600 kr per timme. Om jag då betalar 1600 kr för att få min gräsmatta klippt av en expert som gillar sitt jobb. Så får jag jobba med det jag tycker är kul och samtidigt så får jag netto 1600 kr (4*800-1*1600) för att slippa klippa min gräsamatta. Två personer får göra det de gillar och båda tjänar pengar på det oc minst en slipper gå på a-kassa under tiden, vilket minskar behovet att ta ut skatt.
Det blir konsekvensen av specialicering på jobb man gillar och är bra på.
Citat:
Ursprungligen postat av retypejonas
Vilket iofs bara är bra. Då kanske marknadsekonomin gör att företagen inte kan släppa hårdvara som de supportar med mjukvara i ett halvår eller så (Androidmobiler är ett skräckexempel)... utan att man ser till att verkligen köra slut på grejerna 
|
Troligen kommer produkterna att få bättre kvalitet också, så det blir bara win-win situationer när välståndet ökar globalt.