Citat:
Ursprungligen postat av retypejonas
Beror väl på om man är pessimist eller optimist hur man tror det hela kommer utveckla sig.. själv tror jag nog på lite av en dystopi då det kommer bli svårt att sätta alla dessa människor i "produktion". Det måste nog till politiska förändringar som gör att man frångår normen om 40 timmar arbete i veckan per person.
Misstolka mig inte nu, jag uppskattar att jobba och utan det vore livet värdelöst. Men jag tycker vi har nått den standarden nu att nästan nivå på lyxtrappan i levnadsstandard borde vara att få spendera 2 timmar mer på sina hobbies, hälsa eller relationer per dag istället för att konsumera mer 
|
Det fina med en marknadsekonomi där individen får välja hur den vill disponera sitt välstånd, endera genom att spara pengar på banken, öka tiden man spenderar på sina hobbies eller hälsa på mormor på hemmet. Ingen lösning passar alla. Vissa vill bo på Malta medan andra vill bo i ett skogstorp i Hedemora eller Kalix det är upp till var och en. Det är stort välstånd när man får denna valfrihet.
Citat:
Välstånd kan inte mätas i pengar, välstånd är att trivas med livet. Lyx är när man inte har några bekymmer alls!
Vilken lyx det är att citera sig själv!
|