Citat:
Ursprungligen postat av retypejonas
@Conny, hur ska din lön räcka till tio kinesiska smartphones den dagen kinesens lön har kommit ikapp din?
Det kvittar väl om värdet på X & Y går upp eller ner, det är normaliseringen som är intressant.
Jag menar - nu får du 10x för 1y men om några år kommer ration vara närmare 1x = 1y.
När människors värde jämnas ut så kommer vi inte kunna profitera på arbetskraft som nästan är gratis. Därmed kommer vi inte kunna konsumera lika mycket i utbyte för vårt eget arbete.
|
Världsekonomin är int eså enkel at t"vi rofiterar på dem" utan varje företag gör det det är bäst på annars överlever inte företaget. Människorna dör inte utan går till ett annat företag som har bättre lönsamhet och betalar bättre löner. Detta sker globalt hela tiden, det du ser just nu med extrama obalanser i världsekonomin är tillfälligheter som kommer att minska betydligt på 0-75 år sikt, troligen kommer skillnaderna länder emellan att mer eller mindre helt utraderas under de närmaste 100 åren. med "helt utraderas"menar jag att länder inom asien kommer att skilja sig lika mycket som länder inom Europa idag, Länderna inom afrika kommer att skilja lika mycket som öländeran i Europa o s v.
Det kommer finnas små skillnader precis som det gör mellan de västliga länderna i Europa idag, men alla kommer att ligga på en betydligt högre nivå.
Vi köper idag massor av produkter från Norge, Finland, Danmark, Tyskland, Frankrike, USA. Jag såg någon siffra att vi har ca 80% av vår handel med andra Europeiska länder och USA/Japan dvs OECD-länderna. det är en marginell handel med Kina. Även om Kina förra året gick förbi Tyskland som världens största exportör, fast de är 1,2 Miljader människor och Tyskland har 110 miljoner invånare.
När man pratar nationalekonomi så blir siffrorna så astronomiska så man baxnar, men i grund och botten handlar allt om grundläggande sund företagsekonomi i gigaformat.