Nykomling
|
|
Reg.datum: Oct 2012
|
|
Nykomling
Reg.datum: Oct 2012
|
Bra indikatorer på hur det står till:
a) Taxichaffissen till flyget. Prata med honom och hör hur han har det. Han kommer förvisso med stor sannolikhet säga att det är skit, men om du får honom att ställa det i relation till tidigare så går det att dra slutsats från det. Har han fler eller färre körningar nu än för 3-4 månader sedan? Det ger en mycket bra datapunkt.
b) Krogpersonal. Prata lite med Kalle Kula i garderoben och hör hur måndagarna ser ut nuförtiden. Otroligt bra datapunkt, givet att du befinner dig i Sthlm eller möjligen GBG.
c) Antalet nystartade företag. Inte antalet vänner du har som går i nystartartankar utan snarare hur många som de facto startar nytt nu kontra 6 månader sedan.
d) Antalet riktiga jobb ute till annons. Inte andelen resruspooler som vill att just du skall ansluta dig.
Ovanstående är några av mina vanligaste "fingret i luften"-barometrar vad gäller konjunkturläget. Egentligen oavsett land. Ta för vana att prata med Taxigubben i det land du kommer till. När jag var på Irland nyss och frågade "So, how are you doing here in Dublin these days?" så kollade taxikillen på mig som om jag sagt nåt illa om hans mamma och svarade blixtsnabbt "Are you fockin' kiddn' me? We're dyin' here sonny.". Upp som en sol, ner som en pannkaka. Mycket riktigt kändes Dublin lite som en spökstad också.
Nåväl, jag står fast vid min tidigare utsaga om att det känns som om det är bra drag i köp av reklamplatser här i Norden och i USA. Vad det sedan har för konsekvenser i stort är så klart svårare att säga något om.
|