Visa ett inlägg
Oläst 2013-02-05, 16:32 #17
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Om andra länder utvecklas blir priserna högre här, så om en produkt blir 100 gånger dyrare från u-länderna idag kommer priset även ökas 100 gånger i I-länder som måste öka ännu mer för kunna ha råd att köpa.
När priset i kina når 100 gånger högre så blir det återigen lönsamt att producera i Sverige och jag är stark anhängare av marknadsekonomi, för marknadsekonomin gör att tillverkande företag poppar upp som svampar ur jorden när "solen skiner" (dvs när det blir lönsamt att producera igen)!

Det är ju de politiskt beslutade handelshindren som osakat de flesta extrema obalanser i världen, när man sen öppnar daluckorna så sköljer en massiv våg över gränserna tills obalansen jämnats ut, sen stabiliseras läget och välståndet breder ut sig över en större geografisk yta och till fler sociala grupper.

Men det kan tyckas som det är staiska obalanser pga tidsfrdröjningen, men sätter man sig in i hur en globaliserad marknadsekonomi fungerar så behöver man inte vara orolig på lång sikt, "det löser sig".

Verkliga entreprenörer kommer att se dessa affärsmöjligheter och hitta marknadens behov och tillfredsställa behoven.

"Don't Worry, be happy!"

Citat:
Utan skillnader mellan länder så kommer inte export/import fungera så bra längre, om det inte är något ekonomisk vinning med det. Då kommer bara import/export endast bestå av produkter som inte går producera i landet. Eller råvaror då.
Export/import är inget självändamål, det är ett sätt för den globala marknadsekonomin att jämna ut skillnader i produktivitet mellan geografiska regioner. På lång sikt kommer de marknadsekonomiska mekanismerna att utjämna (inte helt radera) skillnader, svängningar kommer att ske över tiden. Det är ju viss fördröjningseffekt pga geografiska avstånd, finansiella skillnader och en del politiska bromssystem. Men kraften i marnadsekonomin är som vågor på havet, man kan som Holland tämja små delar av havet genom att bygga skyddsvallar, men om havet vill så sköljer det in över land om det behövs. Ingen mänsklig kraft kan kontrollera hela havet!

Citat:
Krig används väldigt mycket idag för styrmedel i världen, USA och länder är expert på tillåta stadskupper eller avsätta regeringar efter egen vinning.
Historiskt har krig uppstått mellan diskatoriska länder eller mellan diktatoriska länder och demokratiska. Jag kan inte just nu erinra mig ett enda fall där två demokratiska länder har startat krig mot varandra (rätta mig om jag har fel).

Ofta brukar demokratiska länder kunna förhandla på ett annat sätt och det finns ofta den civila handeln som är drivkraft nog att hålla krig på armlängds avstånd i demokratiska länder.

Citat:
Sedan är det sjuk att det ska vara billigare importera mat och jordbruk än ha egen producerat, men beror ju endast på politiska beslut.
Ja, det är politiska bromssystem som gör att marknadsekonomin sätts ur spel som orsakar många av dessa obalanser i världshandeln.

Senast redigerad av Conny Westh den 2013-02-05 klockan 16:39
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat