Visa ett inlägg
Oläst 2013-02-03, 17:39 #18
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Citat:
Ursprungligen postat av Internet Sweden Visa inlägg
Huh - Som företrädare för en ackrediterad registrar så borde du själv hitta grundläggande fel i ovan text, eller?

[email protected] är på intet sätt ställt till .SE Registry, som alltså inte har någon support gentemot slutkunder. Utan [email protected] är en infoadress till .SE (Stiftelsen för Internetinfrastruktur)
Slutkundssupporten sköts av registrarerna själva.

Den support som .SE Registry tillhandahåller är riktad mot .se-ackrediterade registrarer och nås då på [email protected]
(- denna adress bör endast användas av slutkunder i det fall klagomål eller anmälan skall göras gentemot registrarer som bryter mot gällande registraravtal, samt för ett par andra (sällsynta) ändamål.)

@Xamda - Jag hoppas att du förstår skillnaden!?

Om någon nu fått för sig att .SE endast är domännamnsregistret för .se och en registrar (.SE Direkt), borde kanske besöka denna länk:
https://www.iis.se/vad-vi-gor/
och denna: https://www.iis.se/press/pressmeddel...torganisation/
och denna: https://www.iis.se/press/pressmeddel...ationen-av-nu/
Eller varför inte komma och besöka oss en halvdag: https://www.iis.se/evenemang/oppet-hus-pa-se-2013/
Citat:
Ursprungligen postat av Xamda Visa inlägg
Jo, jag medger att jag skrev .SE Registry två gånger i stället för .SE eller IIS.

Det var fel av mig, my bad.

Dock kvarstår det som jag tycker är underligt, även om du tycker det är naturligt, och det är att mail som ställs till [email protected] besvaras av .SE Direkt.

För mig och för de flesta är IIS = .SE och därmed så vänder sig en icke registrar, som Aelander, till den e-postadress som finns angiven i kontaktinformationen och det är just [email protected] och inte [email protected] (som är .SE Direkts e-postadress).

Att du tycker att [email protected] skall användas till särskilda domänfrågor kommer sig säkert av att du vet hur ni på IIS hanterar inkommande frågor rörande domäner. Det gör inte någon utomstånde. Den enda adress som finns att tillgå till .SE/IIS är just [email protected], det är den enda som förmedlas via hemsidan på ett klart och tydligt sätt.

För en utomstående så är det då förvånande att man får svar från .SE Direkt eftersom det för de flesta, tack vare envis marknadsföring om att så är fallet från IIS, framstår som en fristående registrar på samma sätt som Loopia (som var den egentliga registraren i detta fall).

Kanske börjar vi närma oss hårklyverier, men den första länken du ger oss för att vi skall förstå bättre säger att IIS kärnverksamhet är hanteringen av den svenska toppdomänen.

Av toppdomänslagen framgår också att .SE, Stiftelsen för internetinfrastruktur, har ansvaret för toppdomänen .se och har till uppgift att sköta den dagliga driften och administrationen av toppdomänen. Vad är då mer naturligt för en vanliga än att användare vända sig till IIS?

Vad jag vill säga är att det kanske vore mer naturligt och lättförståeligt om inkommande till IIS besvarades av IIS i egenskapen .SE och inte i egenskapen .SE Direkt.

Det finns ingen anledning att försöka förklara vart jag som registrar skall vända mig för att nå registry, det vet jag, men denna väg är öppen för oss som registrar och framgår endast efter ordentligt bläddrande på er hemsida för en "vanlig" besökare, medan däremot adressen [email protected] finns på snart när varje sida.
Ja det börjar närma sig hårklyveri, men jag tycker ändå att du är lite orättvis Xamda - även om jag kan förstå att det för den ovane besökaren kanske finns lite förtydliganden att önska.

Men på kontaktsidan https://www.iis.se/kontakt/ så inleds ju faktiskt texten med vad jag tidigare citerade om att .SE inte tillhandahåller en gemensam kundstänst för domäninnehavare sedan snart 4 år.

Om det då kommer en sådan fråga till [email protected] - vem ska då bäst ta och svara den frågande kunden om inte .SE Direkt om var kunden bör vända sig?

Jag tycker faktiskt att det här börjar bli en icke-fråga - visst kan man ha åsikter om avsändaradresser, men men..I rest my case..
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat