Visa ett inlägg
Oläst 2013-02-03, 16:12 #12
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Citat:
Ursprungligen postat av aelander Visa inlägg
Jo men det var detta jag menade. Där har ju .SE en funktion/särställning som andra rgistrars inte har. Det var ingen kritik i detta. Det är väl ett bra sätt.
@aelander - Kritik eller inte, så är det ju bra att reda ut detta, så att vi kanske slipper missförstånd:

.SE har ingen generell Kundtjänst för domännamnsinnehavare, utan denna sköts av .SE:s ca 150 registrarer.

Slutkunder som trots detta skickar in domännamnsfrågor till .SE genom exempelvis [email protected] besvaras då av registraren .SE Direkt
(som sitter i samma fysiska byggnad och dessutom verkar genom samma organisationsnummer).

Sen kan man ha åsikter om att dessa frågor skall besvaras från samma e-mailadress som frågan ställts till..
(men då det är en uppsamlingsadress som rör väldigt många typer av förfrågningar, så kan jag personligen anse att det är en mindre fråga..)

Men på frågan om .SE och .SE Direkt är samma sak, så är frågan Ja och Nej.
Organisatorisk delar dom organisationsnummer, men .SE Direkt är ett verksamhetsben som är avskilt från exempelvis .SE Registry och även andra verksamhetsben på .SE.

Och från .SE Registry:s perspektiv så innehar .SE Direkt inga fördelar gentemot andra registrarer, utan skiljer sig från andra registrarer på ett par områden, som förutom vad som har sagts i tråden rörande prisnivåer, så tillhandahåller inte .SE Direkt några kringtjänster som namnservrar eller hosting, utan är en ren registreringstjänst.

Att generella supportfrågor ställda till .SE (som inte har någon kundtjänstfunktion) skickas vidare till .SE Direkt (som har en sådan funktion (som alla andra registrarer)), torde väl knappast ses som en "särställning".

Skulle den frågan ställas till andra registrarer, så skulle det väl snarare ses som "affärsmässigt betungande", eftersom det krävs personal (kostnad) att hantera denna typ av support.

Och när du skriver
Citat:
Där har ju .SE en funktion/särställning som andra rgistrars inte har.
Så gissar jag att du avser ".SE Direkt" och "registrarer" och vill göra tydligt att JO, jag tycker att man kan förvänta sig (Jag gör det defenitivt) att samtliga registrarers support hänvisar denna typ av frågeställningar till rätt registrar.

Citat:
Försäljningen av domännamn sker genom återförsäljare, så kallade registrarer.
En av dessa är .SE:s egen registrarverksamhet .SE Direkt.
https://www.iis.se/om/
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat