Visa ett inlägg
Oläst 2013-02-03, 15:03 #8
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
När det gäller specifikationsarbetet så är det många gånger ett tidsödande arbete men ack så viktigt, om man jobbar på fastpris. Men jobbar man på löpande räkning så är det betydligt mindre specikationsarbete innan det egentliga uppdraget kan starta, så därför är det många som föredrar att jobba på löpande räkning.

Vid fastprisuppdrag måste man även räkna in allt specifikationsarbete som inte blir något uppdrag, all den tid du lägger ner där blir en kostnad som du måste ta hänsyn till i din beräkning av vilket pris du behöver ta ut för att nå dina ekonomiska mål.

Ta som exempel att du lägger ner i snitt 20 timmars specifikationsarbete på varje uppdrag som det inte blir något av och säg att du har 20 såna "missar" per år, då blir det 400 timmars jobb. som du tappar av de 1760 du har till ditt förfogande.

Viss del av detta får man räkna med är säljarbete jag skulle rekommendera dig att räkna med en marknadsförings och säljkostnad på ca 20% av din omsättning dvs 20% av 1760 dvs 352 timmar per år. Klarar du dig inom den ramen så är det Ok. Men tappar du för många uppdrag eller om du går via konsultmäklare så du tappar fler procent så bör man justera kalkylen efter det.

Du kanske i bästa fall kan sälja maximalt 1200 timmar per år (sett i genomsnitt över en konjungturcykel på 7 år) men du behöver lön för 1760 timmar varje år.

Om du behöver göra obetalt specifikationsarbete på 400 timmar tycker jag du ska räkna in det i priset för fastprisuppdragen så du har 400/1200 => 33% högre pris än normalt för löpande räkning enbart pga mer specifikationsarbete.

Men vid fastpris så redovisar man normalt aldrig timtaxan utan bara priset per fullgort uppdrag, annars kommer kunden att pruta ner det så du i slutändan går med förlust på dina fastprisuppdrag.

Så ett bra tips är att kolla med kunden om de vill ha fastpris redan långt innan du talar om något pris för dem. Löpande räkning och fastpris är helt olika typer av uppdrag så det går inte att jämföra priserna mellan dem.

I fastprisuppdragen så tar du som leverantör betydligt större risker och behöver kompensera dig för det genom ett högre timarvode. Men det fattar ingen kund, så diskutera aldrig det med dem.

Hur som helst så är det i fastprisuppdrag viktigt att du specificerra exakt vad som ska ingå och är tydligt till kunden så att de förstår att INGET annat än det tydligt specificerade ingår i fapriset, allt annat arbete sker på löpande räkning.

Därför är det extremt viktigt att skriva ner exakt det som INGÅR. Men du kan i vissa fa förtydliga vad som definitivt inte ingår om du tror kunden kan missuppfatta något.

Jag lever i alla fall i den naiva tron att det är bättre att vara tydlig med avtalen och även lika tydlig i faktureringen så det tydligt framgår att nu fakturerra du för den och den aktiviteten som nu är klar, eller den och den aktiviteten på löpande räkning.

Jag har som alla andra råkat ut för kunder som inte fattar att man inte jobbar gratis, men sen jag började detaljspecificera fakturorna så de förljer kundens aktivitetskoder till 100 procent och är övertdlig i specifikationen på fakturorna så har jag aldrig mer fått klagomål på att en aktivitet tar för lång tid, eller frågor om vad jag gjort, det är så extremt tydligt beskrivet på fakturan att det inte finns några som helst tvivel.

Jag hade en nidig kund som ville ha allat beskrivet ner till 0,1 timmes noggrannhet, javisst det fick dem, och det blev inga klagomål på jobbet, där heller. Däremot var de sena som attan med fakturan ändå, men inga klagomål, eller önskemål om att jag skulle förtydliga vad jag gjort.

Ett annat sätt är ju att ta betalt löpande räkning för själva specifikationsarbetet och gör adet som ett eget uppdrag. Sen kan man lämna fastprisoffert på själva "huvuduppdraget" men då får man ändå betalt för specifikationsarbetet. Det finns ju konsulter som int egör annat är skriver kravspecifikationer och lever helt på det.

Senast redigerad av Conny Westh den 2013-02-03 klockan 15:11
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat