Citat:
Ursprungligen postat av Dakota
Okej! Så jag kan alltså låta allting ligga kvar i bolaget i flera år och vid behov köpa in en dator till företaget eller liknande? Eftersom att det finns företag som köper nöjesresor åt de anställda så borde man ju tekniskt sett kunna köpa i princip vad som helst genom bolaget, även resor då de kan vara avsedda för anställda och deras familj. (tänker långsiktigt, inte så att jag planerar att bränna upp tillgångarna på resor, men så jag vet vad man får och inte får göra)
Jag undrar också om själva beskattningen för ett bolag.
22% av 12500 är 2750 SEK. Betalar man då in de 2750 kronorna vid månadens slut till skatteverket, tillsammans med kontrolluppgifter (som jag antar jag får av företaget jag fakturerar, eller hur går det till? Vad är en kontrolluppgift?) och sedan behåller resten i bolaget?
22% skatt är ju jättelågt och fördelaktigt jämfört med att ta ut det som lön eller liknande så att låta det ligga kvar och göra diverse inköp genom bolaget låter väldigt bra. Jag måste också säga att ni har rätt i att bolag är "enklare" än företag. Jag kan ju inte säga att jag har någon personlig erfarenhet av det ännu men det känns överlag mycket tydligare och enklare på något sätt.
|
Nja, "nöjesresor" är beskattningsbvara likvärdigt som lön. Men konferensresa med 6-8 timmar planlagd konferens på dagtid och fria aktiviytter på övrig tid är Ok, men man måste ha ett riktigt konferensprogram och visa på att man "arbetat" på dagtid, men då kan ju denna konferens förläggas till en behaglig konferensanläggning 40 meter från en trevlig badstrand i västindien.
Så de "nöjesresor" du pratar om är troligen "konferensresor" men förlagda till en trevlig omgivning.
Man måste tänka på att det sker en skatteavbränning på bokslutsdagen då 22% "ryker" av vinsten, men man har ju 12 månader på sig att spendera pengarna före det om man vill visa så lågt resultat som möjligt. Men pengar som redan är skattade hamnar i "eget kapital" och de kan du spara hur länge som helst i bolaget, dvs 100 år om så önskas, och du kan använda dem när som helst.
Problemet är inte att spendera pengarna utan att tjäna in dem.
Skatten på 22% betalar man in nästa år (eller om det var året därpå i februari) när man deklarerar företags vinst. Arbetsgivaravgifter och avdragen källskatt på lön betalar man dock in månadsvis. Momsen betalas väl valfritt mellan varannan månad till en gång per år om man har låg omsättning.
Det finns en mindre nackdel med aktiebolag och det är låneförbudet, du får alltså inte privat låna pengar av bolaget. Tar du ut pengar så blir det "lön" och ska beskattas som det.
Men om man ska göra inköp för företagets räkning så kan ma nha ett kort som står på företaget så man slipper hålla med en kontantkassa.