Citat:
Ursprungligen postat av Legendarisk
Men åter till dig Dakota. Har du funderat kring hur du tänker göra? 
|
Jadu, AB låter riktigt bra så ett alternativ hade ju absolut varit att spara ihop till 50 000 och starta ett AB. När jag blir äldre så kommer jag ju även ha nytta av att redan äga ett aktiebolag och slippa gå in med 50 000 då.
Jag undrar dock vad som händer om man som ägare av ett AB skulle bosätta sig en längre period, kanske mer eller mindre permanent, i ett annat land? Går det fortfarande att styra bolaget som vanligt och visst sker skattningen och driften på svenska lagars grunder då aktiebolaget finns i Sverige? Jag är ung nu men har absolut funderat på att bo något år utomlands när jag blir äldre. Undrar också om det har någon betydelse om man bosätter sig i ett utomeuropeiskt land som t.ex Kanada eller Thailand?
Jag har också en annan fråga gällande bokföring:
I nuläget betalas pengarna ut till mig som lön. Skulle jag äga ett företag/ett bolag så skulle jag kunna fakturera företaget som tillhandahåller tjänsten och då få de intjänade pengarna betalt via faktura. Det jag då undrar är om man ska bokföra endast faktureringen till företaget, eller varenda köp av kunderna som gick via företaget jag fakturerar?