Jag gillar serien "Mary Portas - Queen of Shops" som gått på 8:an där modeprofilen och affärsutvecklaren Mary Portas besöker butiker som är på väg att gå i konkurs, och rycker upp dom på olika sätt. Omprofilering, definiera målgrupp, utveckla affärsidén, och liknande åtgärder.
Jag gillar henne, en skärpt och kreativ person med både humor, ett rakt sätt , hårda nypor och ett starkt kundfokus. Hon är både jordnära och praktisk, noga med detaljer, samt strategisk och visionär på samma gång. Inte alla som har den bredden, på det sättet påminner hon om Stenbeck.
Nu går en ny serie på 8:an "Marys Bottom Line" (himla bra namn för övrigt!!!!)
"Mitt under den djupa lågkonjunkturen tror sig Mary Portas ha hittat ett gyllene tillfälle att blåsa liv i den brittiska tillverkningsindustrin.
Medan både transportkostnader och utländska arbetskostnader ökar vill hon inrätta en ny produktionslinje för trosor tillverkade i Storbritannien. Mary vill att konsumenterna ska förstå värdet av att köpa brittiska produkter: lokal kompetens, nya jobb, stolthet över landets historia. Kommer hon att lyckas med sitt projekt?"
Det första avsnittet:
http://www.tv8play.se/play/296889/
Och det andra går ikväll 31 jan på 8:an kl 22.10
http://www.tv8.se/program/marys-bottom-line-1
Frågor kring lokal/etisk produktion, levnadslön, och prissättning på produkter är hyperaktuella och en het potatis. För het för vissa, dock.
http://www.resume.se/nyheter/tv/2013...tangde-in-sig/