Ämne: Era åsikter?
Visa ett inlägg
Oläst 2013-01-30, 17:31 #37
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Det kan jag hålla med om. Han säger visserligen att han talat med såväl revisor som Skatteverket men det behöver ju inte betyda så mycket. När det gäller mer komplicerade frågor så gör man bäst i att kolla upp saker själv då det är ytterst få som har stenkoll.
Det där med skatteverket och revisorn tar ja med en nypa salt för varken sketteverket eller en auktoriserad revisor skulle ha gett klartecken för ett upplägg där man varken ger ut kvitto eller där man inte betalar sociala avgifter för utbetalningar till privatpersoner eller redovisar moms. Det måste vara endera påhitt eller ett missförstånd.

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Jag ser fortfarande det stora bekymret i att pengarna passerar 50lappen. Om transaktionerna sker utan deras inblandning så borde det vara betydligt mer lätthanterligt?
Det kan funka om de redovisar allt korrekt, men då blir det också en ganska stor "skatteavbränning" i transaktionen så incitamentet för en privatperson att använda tjänsten kan avta, men det tar jag inte ställning till, det får den enskilde som använder tjänsten göra. Jag tycker dock det är viktigt att 50lappen lär sig att redovisa det hela korrekt så ingen känner sig lurad. Som beskrivningen är nu där man redovisar ett provisionsavdrag på 20% och att resten hamnar på säljarens "konto" är ju inte korrekt redovisat.

Det finns ju en stor dold skuld till skatteverket för säljande privatpersoner (moms, sociala avgifter och preliminärskatt/källskatt) i denna som inte redovisas över huvud taget.

men om man har ett upplägg liknannde blocket där man debiterar säljaren så blir det enklare att hantera och 50lappen slipper en stor del av ansvaret både för produkten och löneskatterna.

Eventuellt skulle man kunna sätta en gräns så en privatprson endast får sälja för 999 kr per år, men jag ser det som långsökt, jag ser inte hur man skulle komma runt momsen. Men det är just att 50lappen går in som mellanhand i affären som stökar till det.

Senast redigerad av Conny Westh den 2013-01-30 klockan 17:35
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat