Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire
Conny, man kan nog som Fiverr utgå från att privatpersoner som betalar dessa småsummor för minijobb knappast är intresserade av att gå till domstol om de blir besvikna. Det är inte sällan en väsentlig skillnad mellan hur regler fungerar i teorin och hur de omsätts i praktiken. Sedan är Fiverr säkerligen själva engagerade i att kasta ut bedragare och dylikt. Vad jag menar är att man behöver inte nödvändigtvis kasta bort en lyckad affärsidé bara för att regelverket inte hänger med i tiden men man bör ändå vara medveten om vad som gäller.
|
Jag har inga åsikter om hur dessa "privatpersoner" tänker, jag funderar mest på hur "myndigheterna" tänker i detta fall, främst då skattemyndigheterna i de olika länderna, i synnerhet sverige.
Det kan bli tråkiga konsekvenser för den som driver verksamheten om skatteverket bestämmer sig för att göra revision och kräva in moms och löneskatter efter konstens alla regler. Det är främst ur den synvinkeln jag funderar. Eftersom det svenska skatteverket tolkar allt som lön som inte bevisligen är annat så blir det per automatik en bakvänd bevisbörda för den som driver verksamheten. Man måste också förutsätta att Skatteverket kommer att kika på varenda liten minnesanteckning man har på papper och i sin dator och sin mejlkonversation, kontoutdrag från banker m.m., för de kan när som helst begära denna info från tredje part, utan att man vet om det i förväg.
50lappen behöver här tänka igenom hela detta scenario och se till att skydda sina intressen och se till att konceptet är vattentätt mot attacker från skattmasen.