Ämne: Era åsikter?
Visa ett inlägg
Oläst 2013-01-30, 13:29 #31
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av jonssondesign Visa inlägg
Okej, tack Conny! Tror jag förstår någorlunda faktiskt!

Har du någon koll på hur det fungerar om man riktar hemsidan till personer från hela världen?

Gäller samma "svenska" regler om 50lappen skulle tillåta personer från hela världen (likt Fiverr)? Eller krävs det att företaget i sig är baserat i ett annat land? Hur är det om man är bosatt i sverige, och sen startar ett företag i ett annat land, men att man själv sitter i Sverige? Bör väl nästan fungera på samma sätt oavsett?
Man ska inom EU i normalfallet följa reglerna i det land där kunden finns. jag ser stora prolem om man har "leverantörer" som är privatpersoner utspridda över hela världen, bara tanken svindlar vilket regelverk man måste plöja igenom.

Är det bara företag så är det lättare för då är det fakturering och det är lite mer uniformt när man gör internationella affärer. jag känner inte till hur Fiverr hanterar dessa frågor.

Jag skulle nog välja en annan affärsmodell än att ha privatpersoner över hela världen att avlöna, på det här sättet, det blir en kollosal overhead. det är stor skillnad om du är ett gigantiskt storföretag med tusentals anställda och hög omsättning per anställd, då har man resurser att sätta av för personal som håller koll på reglerna i varje land. Det är lagar och regler som måste följas överallt och har man gränsöverskridande handel mellan företag så blir det komplext, men men för privatpersoner gäller helt andra och mycket mer komplexa regler. Dels finns det skyddslagstiftning för konsumenter som kunder och dels finns det komplexa regler som skyddar löntagare.

Det finns anledningar till att inga såna företag har kunnat växa upp hittils (och följt lagarna) jag vet inte hur Fiverr ar gjort och hur de funkar så jag kan varken säg abu eller bä om deras koncept.

Senast redigerad av Conny Westh den 2013-01-30 klockan 13:35
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat