Citat:
Ursprungligen postat av Legendarisk
Någon här som åkt på ett besök av skattmasen ala revision?
Vad brukar de vilja se då? Bara låta dem bläddra bland papprena och bjuda på kaffe eller? 
|
Jag har inte råkat ut för det själv men har bekanta som haft besök av en skatterevisor.
Skatterevisorn lusläste varenda verifikation, avtal, faktura och kvitto, samt ifrågasatte ett gäng av dem. Men eftersom mina bekant hade koll på läget så skrev han en promemoria som förklarade syftet med varje enskild faktura, så till slut blev det bara någon enstaka transaktion på någon tusenlapp som man inte fick igenom. Det var ett bolag med en handfull anställda och ca 5 Mkr i omsättning vid tillfället. Vad jag förstått så verkade skattmasen lite missnöjd att de inte hittade mer så min bekant brydde sig inte om att överklaga de sista två fakturorna som skattmasen anmärkt på (men de verkade helt ok om du frågar mig, så de hade säkerligen gått igenom utan anmärkningar om de stått på sig lite).
Lärdomen är väl egentligen att se till att man har ordning på bokföringen och har förklaring på varenda faktura redan när man lägger in den i bokföringen så slipper man funder apå det vid en revision.