Citat:
Ursprungligen postat av ITisGood.se
Det som Conny skrev ska man såklart sträva efter, men det är verkligen lättare sagt än gjort. "A-players" är väldigt svåra att både locka till sig och hålla kvar i bolaget.
|
A-players trivs att jobba med andra A-players, så om det bara är A-players i bolaget så stannar de kvar så länge de har intressanta och utmanande arbetsuppgifter. Då kräver de heller int eså extremt höga löner utan de vill helt enkelt jobba kvar för att de stortrivs med den kollegiala miljön.
Om man har skickaliga chefer som kan skapa den här positiva spilaren där A-players arbetar så brukar man även ge B+-players möjligheten att lyfta sig själva i håret och bli A-players, allt detta beror på vilka ledare man har i organisationen.
Viktigt är också att man som ledare alltid anställer människor som är bättre än en själv. det vågar för det mesta bara A-ledare göra, de är inte rädda för konkurrensen från de A-players de anställer, tvärtom så inspireras och entuasiasmeras alla i hela gruppen av denna positiva spiral.
(Jag har hämtat mycket av detta från Steve Jobs och Guy Kawasaki men det stämmer mycket väl med mina egna erfarenheter, där jag jobbat i "A-team", då lyfter man sig själv i håret och presterar mer än man själv trodde var möjligt)
Om man däremot börjar anställa B-players eller människor som är lägre kompetensmässigt än en själv så kommer hela organisationen att ställa om sig efter det (B-players amställer C-players, C-players anställer D-players o.s.v.), de du anställer kommer i sin tur att anställa de som är lägre players än de själva, och till slut får man en "bozo-explosion" som Steve Jobs och Guy Kawasaki uttrycker det.
Jag tolkar Steve Jobs och Guy Kawasakis användning av begreppet "Bozo" som "idioter" eller "clowner" i nedsättande bemärkelse, lite inkompetenta individer. Det ska inte sammanblandas med det afrikanska folkslaget "Bozo" enligt Wikipedia:
http://en.wikipedia.org/wiki/Bozo Tolka det mer enligt uppslagsverket Word Spys definition:
http://www.wordspy.com/words/bozoexplosion.asp