Klarade millennium-buggen
|
|
Reg.datum: Aug 2005
|
|
Klarade millennium-buggen
Reg.datum: Aug 2005
|
Det var ett inslag i SVT Rapport, och det var den vinkling de hade.
Jag valde dock rubrik på denna tråd med viss omsorg "Marknaden för internetreklam i Sverige", jag skrev inte att jag tycker Google respektive Fejan ska betala mer skatt i Sverige, för det tycker jag inte.
Anders Borg intervjuades och tyckte väl att de skulle betala mer skatt i Sverige, men lät inte värtst förfärad, vilket jag inte tycker han har anledning att vara heller. Bolagen har ju bara små representationer i Sverige.
Inslaget säger inget om de publicister som får intäkter från Google AdSense så SVTs inslag haltar betänkligt i sin analys.
Jag tycker det mest intressanta var omsättningen på 3 Mdr SEK för Google och "fler hundra millar" för Facebook.
Google betalar ju all skatt de ska på Irland och var Fejan har sin skattemässiga hemvist vet jag inte, men antar att det kan vara Irland. så det har jag inga synpunkter på.
Jag ser tre intressanta diskussionsämnen:
1 - Storleken på marknaden för internetannonsering i Sverige (2 stora viktiga aktörer)
2 - Hur stora intäkter detta ger de olika publicister som finns i Sverige
3 - SVTs vinkling om skatterna kan väl närmast vara missvisande eller irrelevenat i sammanhanget, då borde medias förvridna rapportering kunna vara ett intressant samtalsämne.
Senast redigerad av Conny Westh den 2013-01-22 klockan 13:28
|