Visa ett inlägg
Oläst 2013-01-17, 19:25 #5
pelmereds avatar
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2010
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar

Reg.datum: May 2010
De flesta aspekter av detta har redan tagits upp här i tråden och jag håller med om det mesta.

I slutändan handlar det nästan bara om disciplin och att kunna motivera sig om man jobbar på distans. När man är hemma finns det väldigt många distraktionsmoment och väldigt mycket som lockar mer än att jobba och som dessutom är väldigt nära till hands. Sitter man i soffan och jobbar är det t.ex. väldigt lätt att TV:n åker på och själ en del av ens koncentration. Man måste nästan ha ett eget rum som är ens arbetsplats så att man kan dela av det ifrån resten av hemmet så att man kan koncentrera sig och slippa alla distraktioner.
Jag tror att de allra flesta skulle ha väldigt svårt med att klara så mycket frihet under längre perioder. Man behöver nog vara väldigt motiverad och driven som person och tycka att det man gör är roligt för att det ska fungera.
Jag tror det är en minoritet som skulle klara av det, men de som klarar av det och som är lättstörda skulle nog kunna bli väldigt mycket mer produktiva jämfört med att sitta i ett öppet kontorslandskap.
Kommunikationen blir ju mycket sämre trotts all teknik som finns, men hur viktigt det är beror mycket på arbetsuppgifterna och organisationen runt ens arbete. Är man backend-programmerare och ansvarar för sin del av systemet eller en viss algoritm är kanske inte kommunikationen så viktig som när man sitter med frontend och måste bolla med grafiker/AD flera gånger om dagen. Det är ju just det grafiska och visuella som är svårt att förmedla på distans.

Att jobba hemifrån 1-3 dagar i veckan skulle nog vara ett bra alternativ för många tror jag dock.
pelmered är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat