Administratör
|
|
Reg.datum: Jan 2003
|
|
Administratör
Reg.datum: Jan 2003
|
Jag har arbetat på distans större delen av runt 10 år nu. Jag har hittat en hel del både nackdelar och fördelar, som också har upplevts olika starkt under olika perioder och förutsättningar. Med största sannolikhet är de också väldigt varierande från person till person.
Fördelar
- Du kan alltid skapa lugn omkring dig, eller liv och rörelse om det är vad du behöver.
- Du kan välja var du vill bo.
- Du kan lättare anpassa arbetstider lite grann iallafall.
- Du har bekvämligheten såsom du vill ha den. Eget kontor, hemmakontor, i soffan, på ett kafe.
- Du blir inte lika lätt störd.
Nackdelar
- Det är något svårare med samarbeten. Chattar är bra för vissa saker, telefonkonferenser fungerar alldeles utmärkt för mycket, men du kan aldrig komma ifrån att face to face ofta är det bättre alternativet.
- Det kan vara svårare att få den sociala kontakten, vid kaffeautomaten eller vid en liten paus för att komma igång igen. Själv arbetar jag mest i ett delat kontorslandskap nu för tiden.
- Gör man saker som tar tid utan synliga resultat och uppdragsgivaren saknar tekniska kompetensen att inse det så krävs mycket mer tillit. Ingen ser dig sitta och nöta på det. Detta upplevs också av de flesta som jobbar på distans oavsett om det finns någon misstro alls hos uppdragsgivaren.
- Det kan vara svårt att få rätt "gå till jobbet"/"vara ledig" uppdelning av dygnet vilket gör att man inte kopplar av lika lätt. Om uppdragsgivaren kräver någon tillgänglighet utanför arbetstid förstärks det snabbare. Det kan också göra att man får svårare att hitta koncentrationen och motivationen för arbetet. Speciellt när man har privata laster att dras med tror jag denna faktor är väldigt farlig.
Personligen tror jag inte att det kommer ske någon större migration till att arbeta på distans, möjligtvis en liten ökning. Större andel bland entrepenörer och frilansare dock.
Däremot så tror jag att vissa av problemen med kommunikationen kommer dyka upp på många fler arbetsplatser i och med att man kommer arbeta mer med outsourcing och geografiskt utspridda team. Ledning och core hemma, resten i ett låglöneland med någon eller några utflyttade dit. Men kommunikationsproblem löser man genom andra kommunikationsmönster - det är inte direkt rocket science.
|