 |
Mycket flitig postare
|
|
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 881
|
|
Mycket flitig postare
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 881
|
Jag brukar säga att det finns två sätt att tänka när ett affiliateprogram sätts upp och ersättningen blir till, marknadsföring och försäljning.
Som en ny aktör på marknaden är marknadsföring det viktigaste, speciellt om konkurrensen är omfattande. I det här fallet måste du ge bort större delen av marginalen och marknadsföringsbudgeten till affiliates (nätverket inkluderat). Storleken i procent varierar så klart mellan brancher men tänk förbi 10% en bit som oftast. Ditt affiliateprogram måste bli intressant för affiliates och du måste kanske t o m ge bort större delen av vinsten för att vinna nya kunder som du i ett senare skede kan bearbeta utan hälp av affiliates med minimal kostnad, kunden är ju redan din.
Som en etablerad aktör med ett starkt varumärke och hög igenkänningsfaktor är marknadsföringen givetvis också viktig, men här är du troligen redan intressant för affiliates och behöver därför inte avvara lika stor andel av marknadsföringsbudgeten till affiliates som i fallet ovan. Här går det alltså att tänka lite mer försäljning och vinst per order. Marknadsföringsbudgeten fördelas här vanligtvis också över flera kanaler så som tv, radio, print etc.
Hur hänger då detta ihop? Varför olika tänk?
Det är väldigt lätt att stirra sig blind på en ersättning, ett procenttal, där 4% är värdelöst och 20% är guld och gröna skogar för affiliates. Tyvärr är det inte riktigt så enkelt. Ett affiliateprograms populäritet och framgång består förutom av ersättningen av två minst lika viktiga parametrar; konvertering och medelordervärde! Dessa två delar har lika stor betydelse för affiliatens intjäning och resultat som den procentuella ersättningen oavsett om den är 4% eller 20%.
Senast redigerad av elofsson den 2013-01-15 klockan 09:59
|