Klarade millennium-buggen
|
|
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
|
|
Klarade millennium-buggen
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
|
Det är väldigt olika, men du ska se ersättningen som går till affiliate som Marknadsförings och försäljningskostnader. Dessa kostnader ska du givetvis räkna in i din budget oavsett hur du väljer att marknadsföra dig.
Men en tumregel som jag själv använder är att i normalfallet ha minst 20% av omsärrningen och ibland 40-50 proc, men om du har en produkt som är helt ny på marknaden så kan du behöva räkna med ända upp till 80% och ibland ännu mer, det beror på vad det är för produkt, hur unik den är och vilken konkurrens som finns.
Men om du är en normal eHandlare och säljer produkter som det finns andra leverantörer av så borde du kanske räkna med 20-40 proc som M/S (M/S Marketing and Sales). Det finns andra här på WN som kommer hävda helt andra nivåer men jag tror inte det är relistiskt att sätta av mindre än 20% för M/S som en genrell tumregel (utan att veta vad du säljer för produkter).
Har du återförsäljare så behöver du även tänka på det, en ÅF vill ha 20-30 proc i "rabatt" från ditt listpris för de vill inte konkurrera med dig om priset, de vill åtminstonde kunna hålla samma nivå eller några procent lägre. En strategi är att dela in ÅF i tre olika kategorier.
ÅF Nivå 1 (lägsta rabatten) kan du ge 10% om de precis är nyanslutna och du inte vet om de kommer sälja så mycket, kan ju var akunder som bluffar för att få rabatt. Men har de inte sålt något på ett år så kan du stryka dem som ÅF.
ÅF Nivå 2 (Normalnivå för rabatten) kan du ge 20-30 proc, så länge de säljer minst för X kr per år (de bör åtminstonde sälja kanske 20 artiklar per år som ett absolut minimum).
ÅF Nivå 3 (VIP nivån) kan du ge 30-40% rabatt, dessa ÅF ger dig rejält ökad försäljning och de har troligen egen marknadsföring så då slipper du den kostnaden och kan ge den i rabatt på ditt listpris till dem i stället.
Om du ha ÅF så kanske du måste ha en M/S på 60-70 Proc av ditt produktpris för att du ska få en slant över själv också. Tänk på att ÅF int eär dina konkurenter utan dina bundsförvanter, allt dina ÅF säljer av dina produkter får ju du sälja till dem, så gynna dina ÅF och håll alltid ett något högre pris än vad de har. Du spar supportkostnader, administrationskostnader och Marknadsföringskostnader om du säljer via ÅF och ÅF-ledet hjälper dig att driva på din egen försäljning.
Senast redigerad av Conny Westh den 2013-01-15 klockan 08:55
|