Klarade millennium-buggen
|
|
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
|
|
Klarade millennium-buggen
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
|
Utan att gå in på din specifika verksamhet så har jag en tumregel som jag lärt mig av att erbjuda annonsutrymme för AdSense så var det generellt ca 0,50 -2,00 kr per UMV (UMV=>Unique Monthly Visitor, min egen förkortning om någon undrar) som helhetsintäkt på mina sidor. Då hade jag annonsplatser som bred skyskrapa (samma bredd som här på WN) både på höger och vänster sida och en leaderboard i botten. Generellt så gav textannonser mycket bättre (>50%) betalt än bildannonser.
Jag har haft någon enstaka sida som har gett 50% CTR och 13 kr per UMB. Det gav en rejäl slant i kassakistan, men det var en mycket nischad sida och extremt specifik. Men både CTR och CUMV (Cost per Unique Monthly Visitor)
Det får väl plats ca 5 textannonser i en skyskrapa.
Säljer du annonser själv borde du kunna få betydligt bättre betalt än jag får av Google AdSense, men det är beroende på hur väl din sida stämmer överens med annonserna och dessutom vad din sida handlar om över huvud taget. Min handlade om Systemutveckling och IT, medan Kosttillskott vet jag inte hur prisnivåerna är i relation till IT.
Hade du haft din verksamhet inom samma domän som min sida så hade du sannolikt kunnat diskutera kring intäktsnivåer på 10000-15000-60000 kr per månad i normalfallet och 20000-80000 kr per månad under högsäsong. Men det är bara i teorin då du väl har annan verksamhet och därmed gäller helt andra prisnivåer.
Dessutom så är kvalitén på besökarna helt avgörande hur prisnivån utvecklas. Det är inte meningsfullt att driva meningslös trafik till sin sida, det är bättre att låta den utvecklas i lugn och ro så du får en naturligt bra kvalitet på besökarna, då får du bättre pris på annonsplatsen och du får nöjdare annonsörer som återkommer. Blir annonsörerna missnöjda så kommer de inte tillbaka och du tjänar i slutändan mindre pengar.
Senast redigerad av Conny Westh den 2013-01-15 klockan 08:29
|