Visa ett inlägg
Oläst 2013-01-11, 00:58 #9
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Om man går till källan IRM (http://www.irm-media.se/tabell_reklamstatistik2005.aspx ) så hittar du betydligt mer färst information som åtminstonde kommer från 2011, vill man ha absolut senaste får man nog betala för den hos IRM.

Man kan utläsa att internet ökade med 13,2% mellan 2010 och 2011 till 6455 Mkr och att mobilmarknadsföringen ökade med 202% till 191 Mkr under samma period.

Den totala marknaden för marknadskommunikation Sverige var 2011 på 66 207 Mkr vilket var en ökning med 5,3% från 2010.

Men det här är statistik på marknaden som helhet, det säger inget om priset per annonsenhet i sig. Men med ökat tryck i marknaden så är det väl troligt att även prisnivån ökar något, men sambandet behöver inte vara linjärt, kan vara både logaritmiskt (minskande) eller exponentiellt (ökande).

Är det några få stor aannonsörer som ökar sin volym så kan de få mängdrabatter och därmed blir priserna avklingande per annonsenhet, även om marknaden ökar. Men om det är många mindre annonsörer som konkurrerar om den begränsade mängden annonsplatser som finns så blir det tuffare konkurrens om platserna och det blir annonsplatssäljarnmas marknad och då ökar priserna snabbare än marknadsvolymen som helhet.

Men vid en ökad marknad så bereds det utrymme för fler annonsplatssäljare och då kommer den ökningan att ha en dämpande effekt på prisnivån så småningom, men det sker med en viss fördröjning.

Med en marknad på 6455 Mkr så har internet i sig dock ökat sin andel till 20,2% (jämfört med 2008 på 15,2% och 2009 på 17,2%) av marknaden för medieinvesteringar på 32009 Mkr.

Marknadsandelen för Internet och mobila marknadsinvesteringar kommer sannolikt att öka ännu ett antal år. ökningen tror jag kommer att fortgå tills det blir en balans i effektivitet mellan de olika medieformerna. Eftersom internet och mobil marknadskommunikation fortfarande inte är fullt ut exploaterat av många aktörer så ser jag en fortstt ökning av marknadsandelen. Var balansen kommer att uppträda har jag ännu ingen uppfattning om. Men man får också tänka på att när en kanal visar upp en ökad effektivitet så innebär det att det skapas ökat utrymme för hela marknaden då vissa investeringar tidigare varit olönsamma och därför kan frigöras med de nya kanalerna internet och mobilt.

Vi kommer så småningom att se mättnaden för internet när ökade investeringar inte leder till ökad försäljning i samma uträckning, då uppstår en balans mellan de olika medieformerna.

Senast redigerad av Conny Westh den 2013-01-11 klockan 01:10
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat