Visa ett inlägg
Oläst 2013-01-09, 21:49 #2
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
I grund och botten beror priset på annonserna på hur mycket en annonsör kan öka sin försäljning per annonskrona.

Om annonsören i normalfallet har en annonsbudget på 20% av försäljningen, så innebär det att denne annonserar för 100 kr så ska annonsen ge 500 kr i ökad försäljning totalt sett (dvs inklusive varumärkesbyggande).

Annonsörens maximala vilja att betala måste därför sättas i relation till konverteringsgraden på annonsen och därmed exponeringen mot den aktuella målgruppen.

Har du Koll på hur annonsplatserna konverterar och annonsörens annonsbudget i relation till sin försäljning så är det lättare att sätta en prislapp på annonsplatserna.

Med ovanstående tumregel i tanke så ska en banner som kostar 10 000 kr i månaden med andra ord ge minst 50 000 kr i ökad försäljning för att det ska vara värt att annonsera.

Varje annonsör har olika förutsättningar genom att de har olika andel av omsättningen som marknadsföringsbudget, så det kan vara stor skillnad vad de kan betala och beroende på hur tydligt definierad webbplatsens målgrupp är.

Det är ju alltid en viss risk att annonsera så en annonsör måste väga risken mot nyttan och då är det viktigt att du som annons-plats-säljare kan visa upp statistik på hur andra annonsörer har lyckats öka sin försäljning per annonskrona.

Det är inte så många annons-plats-säljare som kan visa upp sån statistik, men för en annonsör är det kanonviktig info och något som underlättar beslutet att annonsera eller inte. Kan du visa upp denna info till en annons-plats-köpare så har u helt klart en konkurrensfördel. Så mitt tips är att lägga ner lite energi på at skaffa fram den typen av statistik.

Samtidigt är det ju så att en annonsör föredrar att annonsera på en kanal om den ger en försäljningskvot på 10:1 i stället för 5:1 i relation till annonskostnaden, så det viktiga för en annons-plats-säljare är att kunna visa upp att andra annons-köpare har fått en riktigt bra kvot och att den är bättre än hos konkurrenterna.

Sen har man ju det faktum att annonsköparna har en begränsad budget, de måst ehelt enkelt prioritera vart de lägger marknadsföringsresurserna. Man måste som annonssäljare helt enkelt leverera ett värde till annonsköparna som är bättre än konkurrenterna.

Senast redigerad av Conny Westh den 2013-01-09 klockan 22:02
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat