Visa ett inlägg
Oläst 2013-01-06, 11:50 #10
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Jan 2003
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Jan 2003
Citat:
Ursprungligen postat av secag Visa inlägg
node.js tycker jag ser helt fantastiskt ut men jag har haft en jäkla tid att försöka installera det och sen köra. Det funkar inte :/.

Men mitt sätt som ja beskrev det gör ju att på varje request så hämtar en innehål ur en fil och inte en fråga till databasen. Det borde väl vara såååå mycket snabbare?
Angående node.js kan du hitta en guide för precis din OS-version för att installera det. Att komma igång med websockets med node.js är också förvånansvärt lätt.

Använder du en push-teknologi istället så kommer en ny kommentar att pushas ut direkt till de andra i chatten och därmed inte behövas hämtas från databasen annat än om en ny användare ska få gammal chat-data (även här kan man eventuellt behålla en array i node.js som man skickar till nya klienter).

Måste du tvunget använda pull så skulle jag dock göra mig av med text-filen, du får en fördröjning på upp till 1.99s om reload och text-fil är max out of sync. Och om du vill halvera den fördröjningen genom att skriva alla uppdateringar direkt till text-filen så finns en viss risk att du korrumperar text-filen. Istället för text-filen borde du isåfall fundera över antingen en cache (memcache, apc etc) eller byta till en mycket lättare databas-lösning (se t ex Redis, Membase). Om du gör detta så kommer ditt val av pull att ge dig en första bottleneck i CPU eller RAM vid ditt dynamiska språk som PHP/Ruby/vadsom (förutsatt att du använder en bra webbserver).

Men som redan tidigare föreslagits, push är absolut bäst.
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat