Nejdå jag är inte elak, jag ger sakliga och konkreta konstruktiva synpunkter som TS får jobba med att förbättra.
Jag tycker man som webbdesigner måste ha som miniminivå att uppnå åtminstonde en nivå som dessa webbsiter, annars ska man göra något annat:
http://www.ica.se/
http://www.skatteverket.se/
http://www.regeringen.se/
http://www.riksdagen.se/
http://www.skf.com
http://www.volvo.se
http://www.volvocars.com
http://www.ssab.com
http://www.sandvik.se
http://www.ehandel.se/
http://www.wn.se/
finns många fler bra siter....
Men man måste först tänka igenom sin affärsplan:
- Vilken målgrupp riktar man sig till?
- Vad är det för konkret problem den målruppen har? Man måste verkligen försöka förstå vad kunden har för problem.
- Vad skulle en lösning på målgruppens problem kunna vara?
Dessa är de tre viktigaste punkter man måste fundera på. Jag kunde inte ens komma förbi punkt ett dvs vilkem målgrupp denna sida riktar sig till, det är ett klassiskt nybörjarmisstag. Man måste veta vilken kund man riktar sig til, annars är det omöjligt att veta hur man ska utforma marknadsföringen mot dem.
Sen måste man åtminstonde besitta basala kunskaper i användbarhetsdesign, dvs vad ska användaren/besökaren få ut av ett besök på sidan, exempelvis om en potentiell kund besöker sida så vill de se:
- vad den här webbdesignern kan erbjuda för tjänster,
- visa upp exempel på de bäst awebbsiter som webbdesignern gjort tidigare,
- och slutligen kontaktuppgifterna ska vara lätt åtkomliga.
Det var den mest grundläggande oinformationen som ska synas och den bör synas på första sidan, det ska inte finnas någon tröskel för att komma åt informationen, för annars går besökaren vidare, man har inte tid at let ainformation på en dåligt designad sida.
Vad ger det för intryck när en webbdesigners sida är så dåligt designad att beställaren inte ens hittar ens den mest grundläggande informationen på sidan? Den kunden tappar man direkt.