Citat:
Ursprungligen postat av danjel
Ja ibland, men jag saknar just nu ett alternativ när man vill ha bra CMS funktionalitet och ett fullvärdigt ramverk. Ska kika på TYPO3 och Symfony mer. Tack!
För att utgå till ursprungsfrågan,
jag går mer och mer mot tanken att inte köra ramverk för egna projekt
då jag fokuserar mer på gränssnitten och vill undvika alltför mycket beroenden.
Jag håller på med denna uppsättning just nu:
- Html 5 boilerplate
- Jquery och Jquery UI
- Modernizer
- PHP som "template engine"
- Ingen MVC i egentlig mening, dvs ingen Routing med FrontController eller så. "Vyn" agerar även som controller och anropar ett "Model" lager
- En enkel egenutvecklad hybrid av DataMapper/DDD som innehåller all SQL och returnerar entitets POCOs
- Fristående klasser för DB samt Cache m.m
|
Njae, har du väldigt enkel eller custom struktur och inte allt för mycket kringkod så kanske du inte har behov av något fullt ramverk. Kan dock rekommendera en artikel om att skriva sitt eget micro framework av skaparen av Symfony. Det är egentligen mest en genomgång av Symfony2:s viktiga komponenter och hur du vet huruvida du har behov av dom själv och hur du sedan kan bygga ditt eget ramverk med din egen applikationstruktur. Du hittar den på:
http://fabien.potencier.org/article/...ponents-part-1
Om du inte redan använder det vill jag också tipsa om Composer. För att läsa in dependencies och hämta bibliotek; tar även hand om din autoloading (även om den inte följer PSR-0). Nu vet jag inte om du redan bra uppsättning bibliotek för allt du behöver, men annars är just Symfony2 rätt decoupled (med väldigt genomtänka bibliotek) och Aura PHP helt decoupled (inte tittat så mycket på det, men ser bra ut). Skriver du dina egna privata bibliotek så kika även på Satis, för att sätta upp ett privat package repo för Composer.