Citat:
Ursprungligen postat av phattrance
Är någon här insatt på hur stabila bankerna är på cypern just nu? Någon snackade om att det var nån bank som gick i konkurs nyligen men jag kan inte hitta något info om det. Det är liksom inte roligt o ha några miljoner på ett konto o sedan konkar banken så är man fucked :P
Hur är det om man tex startar ett bankkonto i england / Scweitz och sedan använder kontot till att spara pengarna o sedan använda banken på cypern till att "ladda på" med pengar då o då och se till att ha minimalt med pengar på cypern? Blir man skyldig då att betala skatt i england / Scweitz ?
|
De har ju insättningsgaranti likt alla andra EU-länder vill jag minnas. Så det är väl egentligen inget man behöver oroa sig särskilt mycket över. Men om du nu ska flytta ditt på grund av en mer fördelaktig skattesituation så är det ju inte skrivit i sten att det kommer bli så för evigt. Ska landet låna pengar kommer lånegivare ställa krav på landet som kan innebära höjda skatter. Nu vet jag inte om det är aktuellt men om du enbart ska flytta dit pga. fördelaktigare skatteklimat kan det vara värt att tänka igenom det några gånger.
Den finansiella situationen beskrivs såhär:
Citat:
THE FISCAL situation in Cyprus is “more serious than Greece,” a danger overlooked by markets, Luxembourg Prime Minister and Eurogroup President Jean-Claude Juncker said yesterday.
|
http://www.cyprus-mail.com/cyprus/cy...ncker/20121215