Citat:
Ursprungligen postat av phattrance
Det jag är intresserad av är hur skatteverket kan hålla koll på hur länge man vistas i sverige? jag känner till 6 månaders regeln, men hur håller dom koll på hur länge jag stannar i sverige när jag är på besök?
Hur mycket pengar tror ni att man får ha på sitt svenska bankkonto när man bosätter sig utomlands?
|
Första 5 åren är det du som har bevisbördan, men nej dom kan inte veta det rakt av.
Men om du använder kort i Sverige så har dom ju bevis att du varit i Sverige just dom gångerna, eller om du bokar flygresa till och från Sverige så finns ju flygdata i värsta fall.
Visst du kan ju flyga till CPH och ta tåget och betala med annat kort som inte står i ditt namn in till Sverige.
Om du verkligen befinner dig utomlands över 6 månader per år då är det inga problem, men sedan att dom i verkligheten troligtvis inte hade vetat hur många månader du varit i Sverige är annan sak.
Men om dom är riktig jävliga och vill slösa väldigt mycket skattepengar på dig så kan dom allt plocka fram all data. Även om du skulle kunnat vara osynlig i Sverige med kontanter bara.
Personligen hade jag nog föredragit självmord före att vara i Sverige 6 månader eller mer
Summan på ditt bankkonto spelar mindre roll, det som spelar roll är om du får in pengar varje månad på ditt svenska bankkonto. Det hade kanske blivit lite sämre läge för dig.