|
Mycket flitig postare
|
|
Reg.datum: May 2008
|
|
Mycket flitig postare
Reg.datum: May 2008
|
Men blandar du inte äpplen och kotletter!
1. Att man inte skulle ha pepparkakor i luciatåget berodde väl på att barnen valt andra sånger, eller?
2. Det är inte personer med andra trosåskådningar som är mest emot att ha religiösa andakter i skolan utan ateister och agnostiker (och en och annan liberal med klar trosåskådning). Jag förstår det efter att ha tvingats tillbringa mina första skolårs avslutningar i kyrka med en predikande präst. Under min gymnasietid deltog jag aldrig i avslutningarna eftersom de var i kyrkan med präst. Jag vill ha en konfessionslös skola med religionsundervisning utan religiösa inslag. Å andra sidan får kyrkor och andra trossamfund gärna ha sina ritualer men det ska hållas utanför den obligatoriska skolan.
3. När har nationalsången förbjudits? Vi har ju numera till och med en nationaldag och från 2005 är det en helgdag. Att nationalsången (eller ishockeysången som den ibland kallats) hörs mindre kanske beror på att vi inte haft så många idrottsframgångar på senare år.
4. Att Disney inte vill stå för stereotypa inslag i sina produkter är inget nytt - de har klippt tidigare. När det gäller dockan har de diskussioner jag hört från USA mest handlat om pedofili och jag tror att det är mer brännbart.
|