Nykomling
|
|
Reg.datum: Nov 2012
|
|
Nykomling
Reg.datum: Nov 2012
|
När det kommer till designprocessen funkar det nästan aldrig om de själva ska beskriva hur de vill ha upplägget. Ofta får man höra ord som "fräscht", "enkelt", "snyggt" och utifrån de är det helt omöjligt.
Jag brukar köra såhär:
1. Fråga om de har någon grafisk handbok. Vissa har en handbok med färger, loggo-varianter med instruktioner om hur de ska användas. Riktigt grymt, för då kan man alltid hänvisa till den om de undrar "Varför använde du den färgen?"
1b. har de ingen handbok får man göra en egen! Fråga frågor om hur loggan ska användas, vilka färger de vill ha och vilka typsnitt. Så du får förståelse för den grafiska själen.
2. Visa runt 5 olika webbsidor, men HELT olika upplägg. Allt från traditionell design till det mest cutting-edge. Såklart inom ramarna för vad du kan levererar! Redan då får du en uppfattning om vad det är ute efter.
3. Följ upp med designen de gillade mest, ställ precisa frågor och nästa tvinga ut exakt vad som är snyggt osv. Samma även för funktionerna.
4. Sätt igång med ett förslag, själv gör jag ibland Wireframes och ibland en klar design i PS. Men det beror lite på. Sen låter jag det ligga och återvänder 1-2 dagar senare så att hjärnan hinner vila sig lite från just den designen. Tänk på att de har ingen aning om hur lång tid det tar att göra en design. Hörde ett företag som lät kunderna vänta 2-3 veckor på första förslaget.
5. Ring upp och snacka med företaget och med den ansvariga. Börja inte med att fråga allmänt, utan fråga precisa saker och underbygg! Säg saker som "Eftersom ni gillade den layouten valde jag att göra det..." eller "Er logga passar bäst så här". Ta en del i sänder, först layout, sen val av färg osv. Annars blir det en hel kladdikludd och går inte att få nått sammanhang. Det är också bra att svara med argument till varför du gjort som du gjort. T.ex. "Är det inte snyggare att ha loggan stort som fan i mitten av allt?", "Nej, det kommer att ta över och lägga fokus på fel saker. Det kommer också göra att mer folk väljern någon annan konkurrent".
Tyvärr är det så att idag tror alla att göra webbsidor är lätt, men man måste visa att man är proffs. Visa att det är svårt, för det är väldigt få som skulle lägga sig i sin snickares arbete. Eller stå med när de byter oljefilter på bilen, men tyvärr så fungerar det inte så. Vi måste få folk att inse att det är svårare än vad det egentligen tror!
|