Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth
Stora misstag du gjorde i början som du lärt dig av?
Största misstagen (flera) var att lägga ut bokföringen på redovisningsbyrå. Dels tappar jag totalt kontrollen över bokföringen. ... ... ....
Min revisor missade att lämna in handlingarna i tid till bolagsverket efter sin revision och det fick jag betala 5000 kr i förseningsavgift för, till ingen nytta alls.
|
Jag både håller med dig och vill så gärna argumentera mot dig. Jag brukar alltid tipsa de som frågar mig att de ska lägga ut bokföringen - enda undantaget är om du ska starta en redovisningsbyrå.
För mig är detta 2 hållbara argument:
1. Tiden du lägger på att bokföra borde du använda på att sälja eller utveckla ditt bolag. Speciellt om du inte har stenkoll och måste kolla upp saker hela tiden.
2. Jag är proffs på mitt jobb, inte redovisning!
Om revisors "glömmer" att lämna in bokslutet står ju givetvis en seriös revisor för denna kostnaden. En liknande sak hände mig när redovisningsbyrån inte lämnade in bolagets deklaration eftersom det saknades en underskrift från mig. De missade dock att påminna mig och pappren låg kvar på deras kontor. Det var inte ens en diskussion, de betalade straffavgifterna direkt.