Visa ett inlägg
Oläst 2012-12-07, 19:10 #7
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Hur mycket tid lägger du på bokföring?
Det varierar men när jag gör det som jag helst vill göra det på så konterar jag direkt i bokföringsprogrammet, skriver ut verifikikationen (som visar ett tydligt verifikationsnummer i rubriken), klistrar eller häftar ast veifikationerna på pappret från bokföringsprogrammet, hålar pappret och in i pärmen. Klart!

Vilket bokföringsprogram använder du?
VISMA/SPCS Administration 1000, köp det för mitt AB 1999 och har aldrig ångrat det. Det kostade mig 10 000 spänn första året inklusive serviceavtalmen mitt bolag omsatte då 1,74 Mkr så det var inga problem att ta den kostnaden. Ibland så betalar jag för serviceavtalet som kostar ca 2000 + moms per år, men inte alltid. Nu har jag struntat i att uppgradera sen version 4.6, som jag tycker var en underbar version (de är uppe i 5.31 nu) men nu krävs det onlineaktiering så därför totalvägrar jag att uppgradera. 4.6 var sista versionen utan onlineaktivering.

Stora misstag du gjorde i början som du lärt dig av?
Största misstagen (flera) var att lägga ut bokföringen på redovisningsbyrå. Dels tappar jag totalt kontrollen över bokföringen. Jag vet aldrig vad som är bokfört och inte. När jag får BR/RR så måste jag kunna lita på att siffrorna stämmer och är korrekta, eftersom jag tar investeringsbeslut med dessa som underlag. Första året jag lade ut bokföringen så fick jag besked i Oktober att jag hade ett överskott på 96 000 kr. Fint tänkte jag, då köper jag ett par datorer för 37 000 kr per styck. Nästa rapporttillfälle i December så var resultatet -250 000, OOOPS!!! Hur fasen gick det till??? Vitsen var att jag hade ingen konroll på läget, så jag blev minst sagt lite skraj hur otillförlitligt beslutsunderlag jag egentligen hade.

Sen kostade mig denna redovisningsbyrån 64000 kr per halvår, dvs 128 000 kr per år!!! Det blev bara ett år.... sen tog jag över själv.

Jag har dock provat på ytterligare två redovisningsföretag, som jag likaledes varit missnöjd med. Även om man inte gör allt perfekt själv så har man kontroll. Redovisningsbyråerna har generellt sett väldigt dålig kontroll på hur man ska bokföra så att Företaget får ut ett bra värde av bokföringen, de läser bara reglerna ut skatteverkets och bokföringsnämndens perspektiv, kör man själv så lär man sig hur reglerna funkar och man slipper ta ansvar för andras misstag.

Min revisor missade att lämna in handlingarna i tid till bolagsverket efter sin revision och det fick jag betala 5000 kr i förseningsavgift för, till ingen nytta alls.

Om man gör bokföringen själv så kan man göra den till ett kul jobb, man ska inte tänka att man gör det enbart för att man måste utan man ska göra det för att lära sig "mekanismerna" i ekonomins grundvalar, då k man tycka att det är riktigt roligt när man lär sig hur företaget funkar "under huven".

Jag har fler anledningar att göra det själv, men orkar inte ta alla detaljerna nu så det får vara.

Det är min lärdom.

Bästa knep när det kommer till bokföring?
Bokför varje dag, stäm av mot bankkontona direkt efter varje inmatad verifikation (när man är småskutt och inte har så många transaktioner) så man upptäcker fel direkt. Oftast har man vänt på debet/kredit, det är det vanligaste misstaget och är lätta att hitta om man kollar direkt.

Skriv ut verifikationslistan så man kan se hur man gjort vid tidigare transaktioner.

Lär dig programmets alla delar och använd dem, det underlättar att börja i liten skala så man lär sig hur det fungerar, rent tekniskt, men sen när det blir större volymer så är det en kollosal fördel att behärska programmet fullt ut, så man kan jobba riktigt effektivt.

Kundreskontra, Leverantörsreskontra är fantastiska funktioner om man använder dem på rätt sätt och lärt sig behärska dem.

I VISMA/SPCS Administration finns även Offert och Beställning till Leverantörer. Har man behov av att skriva många standardiserade offerter så är det ett fantastiskt verktyg att hålla koll på vilka offerter man gett ut.

Senast redigerad av Conny Westh den 2012-12-07 klockan 19:18
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat