Visa ett inlägg
Oläst 2012-12-07, 13:41 #4
naak2803 naak2803 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 767
naak2803 naak2803 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 767
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Du behöver inte välja, välj både och, men satsa lika mycket på båda.

Gör en test, där du satsar lika mycket pengar på marknadsföring på FaceBook som på Google under säg 1-3 månader. Sen jämför du dag för dag hur besöksantalet förändras.

Räkna fram hur mycket varje besökare kostar i form av marknadsföring på respektive annonsplats.

Efter någon månad så justerar du pengafördelningen så du får ungefär samma kostnad per besökare på de olika kanalerna. Sen testar du igen och igen och igen....

Att antalet besökare ser ut som det gör idag behöver inte innebära att det blir samma fördelning när du annonserar. Det kan finna shelt olika orsaker till att besöksantalet ser ut som det gör idag.

Sen beror det på vad det är för kvalitet på besökarna från de olika kanalerna. Hur ser affärsmodellen ut? Dvs hur tjänar du pengarna?

Enkelt uttryckt så ska du räkna på hur mycket extra intäkter du får om du annonserar på olika kanaler med samma pengar. Rent ekonomiskt ska du räkna hur mycket intäkterna ökar för varje investerad annonskrona.

Dvs om du annonserar för 100 kr på Kanal A och det ger 300 kr i ökade intäkter så har du en kvot på 300/100 dvs 3,0 gånger. Om du annonserar för 100 kr på Kanal B och det ger dit 250 kr mer i intäkter så blir kvoten 250/100 dvs 2,5 gånger pengarna. Då har du bättre utdelning på Kanal A om det är så. Men det här var bara ett exempel hur du kan räkna för att jämföra och se vart du får bästa avkastningen på din annonsinvestering.

Om du bara får ut en så låg kvot som 2,0 så innebär det att du kommer till en annonskostnad på 100/200 dvs 50% av omsättningen, vilket är dyrt. bättre då med 100/300 som är 33%.
tackar för svaret.. förstod allt förutom sista biten, skulle du kunna förklara den lite djupgående?

"Om du bara får ut en så låg kvot som 2,0 så innebär det att du kommer till en annonskostnad på 100/200 dvs 50% av omsättningen, vilket är dyrt. bättre då med 100/300 som är 33%."
naak2803 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat