Citat:
Ursprungligen postat av Internet Sweden
Nja, det är nog inte OM, utan VEM det är frågan om och det beror väl på vad webbhotellskontot används till..!?
Och jag skulle tänka mig att det kan handla om
- stor inkomst/ingen skatt
- olaglig verksamhet
- matchning av domäninnehavare/webbhotellskontoinnehavare
finns säkert en hel del annat också om jag skulle sätta mig och tänka efter..
|
Det kan ju vara så att personen yrkat avdrag för kostnaderna för domännamn eller webbhotellkonto, därför vill skatteverket kontrollera att kostnaderna är verkliga.
Skatteverket brukar även kontrollera vem som står för kontot/domänen annars kan de avslå begäran om avdrag för kostnaderna om webbhotellet står på en privatperson och avdraget gjorts av ett företag, eller en helt annan privatperson/företag .... sen är det upp till den skattskyldige att motivera sitt avdrag i en svarsskrivelse till skattmasen.
Sen är det givet då att stor inkomst/ingen elelr låg skatt är en tydlig granskningssignal för skatteverket. De har ett antal stanraddiserade "granskningssignaler" som triggas av olika statistiska samband. det innebär inte att den skattskyldige är brottsling med automatik, men det innebär bara att handläggarna ska gör an djupare analys manuellt av deklarationsuppgifterna. Sen tar e beslut om att godkänna det rakt av eller begära in kompletterande uppgifter, eller göra revision. Granskninbgsprocessen är ganska omfattande om de anser det behövs.
Om det inte har med skatter att göra så är det däremot inte skatteverkets uppgift att utreda brottslig verksamhet. När skatteverket "misstänker" brott så lämnar de över det till åklagare på ekobrottsmyndigheten som river själva brottsutredningen vidare. Det är fortfarande inte säkert att åklagaren går vidare till åtal över huvud taget, det gör de bara om de tror att de kan få en fällande dom, anars lägger de ner utredningen, exempelvis med motiveringen "brott kan ej bevisas/styrkas". Jag har sett något case med motivering som "handlingen är ej ett brott" om det bedöms vara ett lagligt förfarande, men skattmasen tyckte det var "misstänkt".