Citat:
Ursprungligen postat av Xamda
Detta är klurigt.
En helt laglig kniv tas i beslag och förverkas om den använts på ett sätt att det bryter mot lagen.
Förverkat gods kan försäljas enligt svensk lag (så bilar skrotas inte alls om de har ett marknadsvärde, Tartareandesire).
Bostäder/mark/lokaler däremot förverkas inte eftersom det finns andra lagar som hindrar eller försvårar detta, men det är inte omöjligt att göra det (även om det är ovanligt).
Hur myndigheter stänger ned webbplatser kan alltid, och skall alltid, diskuteras och vissa fall som gjorts genom myndigheter i USAs försorg är det mycket tveksamt i mina ögon, men det finns ju andra fall där det är mycket tveksamt varför man INTE gör det tycker jag.
Försäljningen av produkter som enligt svensk lag inte får säljas eller ens innehas säljs regelbundet via .SE-domäner och det borde rendera indragning av namnet eller beslag av namnet, tycker jag. Fast problemet är ju förlängningen av detta, ändamålsglidningen, för då borde t.ex. Aftonbladet.se vid det här laget varit beslagtaget...
|
Fast en utländsk person eller företag kan ju inneha en .SE där dom produkterna är lagliga att sälja.
I det fallet är enda brottet som förekommer på köparen om han köper och tar in produkter i Sverige som inte är lagliga.