Klarade millennium-buggen
|
|
Reg.datum: Aug 2005
|
|
Klarade millennium-buggen
Reg.datum: Aug 2005
|
Utvecklare tänker precis samma sak om dig. Kommer utvecklaren över huvud taget få betalt eller kommer uppdragsgivaren att blåsa honom? Så oron är dubbelriktad.
Om du har den där åsikten om en utvecklare så ska du inte anlita någon utomstående för det jobbet heller. Ingen utvecklare vill jobba för människor som har den bristen för förtroende för medarbetaren, då får du lära dig programmera och göra jobbet själv.
Jag har vid något svagt ögonblick försökt jobba med en person som inte visade något förtroende för mig som utvecklare, denne ville inte ens berätta vad kraven var på systemet!!! Hur fan ska jag som utvecklare kunna utveckla ett system om jag inte får veta vad han förvänatr sig att jag ska göra? Projektet slutade i haveri och vi båda var extremt missnöjda! Fy fan vilket idiot att jobba för säger jag.
Det finns två saker att tänka på, den ena är som tartaren redan nämnt ett skriftligt och väl geonomtänkt avtal.
Den andra faktorn är att bara göra affärer med människor man litar på. Man ska aldrig göra affärer med människor man har den minsta tvekan om affärsrelationen kommer fungera.
Är man räddhågsen av sig och inte litar på någon så kommer man aldrig kunna göra affärer över huvud taget. Men de flesta prövar sig fram och släpper inte "statshemligheter" till första bästa de träffar på utan "testar" folk och låter dem succesivt "avancera" i förtroende-kedjan. Så gör man inom försvarsmakten och så gör man inom alla andra delar av samhället där man hanterar "statshemligheter", man delar bara hemligheter med de man litar till 100% på.
Men sen ska du även ha i åtanke att en idé som är så bra som du tror att den är, kan inte "kopieras" hur som helst. Du har sannolikt en unik kunskap om målgrupp, koncept, bakgrund, marknadskanaler, m.m. så vem som helst kan inte kopiera ditt koncept.
Skulle så inte vara fallet utan ditt koncept är svinenkelt att kopiera, jag då var det inte mycket bevänt med idén i alla fall, då var den inte alls så unik och bra som du tror.
Det är min erfarenhet av idéer och samarbete mellan människor. Och jag säger som många sagt före mig, en idé har inget värde, det är genomförandet som skapar värdet.
Senast redigerad av Conny Westh den 2012-12-02 klockan 01:28
|