Visa ett inlägg
Oläst 2012-11-27, 14:35 #3
EvaF EvaF är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2009
EvaF EvaF är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2009
Som Registrar och mån om att inte mina kunder ska mista sina domäner så har jag naturligtvis byggt upp rutiner för det.

Men det finns ett budskap jag skulle vilja ge till alla innehavare - se till att uppdatera era fysiska adresser, era telefonnummer och era mailadresser.

Det är inte kul när man försöker nå en innehavare så att man är säker på att de vet om att deras domän håller på att förfalla och det visar sig att e-posten studsar, fysiska brev kommer i retur och telefon har en annan abonnent eller inte är i drift längre.

Vad gör man då?

Som Registrar kan man ibland skrika sig hes om att innehavaruppgifterna ska uppdateras, men om innehavaren inte gör det?
Är det en .se-domän kan jag eskalera till .SE och de kan (efter ytterligare utredningar) besluta om att avregistrera domänen därför att det strider mot toppdomänslagen. Då är ansvaret inte mitt längre. Men för andra toppdomäner?

Så tänk på det, och säg till era bekanta/kunder/släktingar/etc att inte glömma att uppdatera sina uppgifter hos den/de Registrarer där de har sina domäner. Det minimerar risken för att de inte ska nås av de sätt man som Registrar försöker kontakta sina kunder när något studsar.
EvaF är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat