Visa ett inlägg
Oläst 2012-11-22, 20:47 #10
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Mitt absolut största misstag var att ta på mig ett jobb för en kund som inte hade de ekonomiska musklerna eller viljan att betala ett projekt i storleksordningen 1,5 Mkr.

Mitt bolag (AB) förlorade ca 800 KSEK på det hela, vi fick ut ca 200 KSEK så jag lyckades inte särskilt bra med det projektet. Visserligen lyckades jag avstyra ytterligare jobb för ca 0,5 Mkr, men 800 KSEK minus känns rejält även om jag tidigare hade gjort bra affärer så jag hade likviditeten, men sen var bolaget i princip tomt och det blev besvärligt ett tag efteråt.

Vidare så anställde jag fel personer med min bistande erfarenhet av att anställa så där har jag lärt mig att vara mer kritisk och kräsen, än jag var då. Borde ha anlitat en rekryteringskonsult, åtminstonde för de första rekryteringarna. När man väl vet vad man gör så kan man ta ett större ansvar för det själv.

Ett annat misstag var att jag hade en alldeles för otydlig profil, min verksamhet var för spretig, det betyder att det är svårt att behålla fokus och man blir otydlig mot marknaden, ingen vet vad jag är bäst på. Det gör att det blir svårt att få draghjälp av andra kollegor på marknaden för de blir rädda att man ska norpa deras kunder. Min lärdom är att fokusera stenhård på det man är världsmästare på och leja bort det man är mindre bra på.

Sen så är väl ett annat misstag att jag inte var tillräckligt bra eller intresserad av att vara säljare och marknadsföra min verksamhet. Och när jag började så hade jag ingen aning om vad en affärsplan var för något, det har jag bättrat mig på dock.

Avtalsbiten gjorde jag massor av misstag, man är ju så överens i början men efter ett tag så är man inte det längre.... Skriftliga avtal är min lärdom, INNAN man BÖRJAR göra affärer.

Lita ALDRIG på någon, inte ens på sig själv. Skriv ner och dokumentera egna beslut och överenskommelser, samt de åtgärder man vidtar eller planerar, numera har jag en svart anteckningsbok i fickformat som jag i stort sett alltid har med mig, för mina egna anteckingar.

Senast redigerad av Conny Westh den 2012-11-22 klockan 20:55
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat