Mitt största var att ta in en delägare i mitt bolag med 50% ägande del, hade då själv investerat en summa i projektet i miljon belopp, han betalade inget dock, 6 månader senare ville han ut och ta 50% av företaget, jag var ny här i Sverige och viste inte mycket om detta.
Jag vägrade betala ut heans del och då gick han och begärde företaget i konkurs, det sved både ekonomist och känslomässit, jag kunde återvinna konkurs beslutet då vi inte hade några betalnings svårigheter i bolaget men förvaltarens råd var att jag låter bli och lägga ett bud på fastigheten iefterhand ( ett till misstag) och att jag borde få den för en billig summa, yep det blev inte så utan han sålde fastigheten till en annan som lagt ett högre bud och jag blev av med allt.
Det hela blev sjukt skum och idag några år senare sitter jag och betalar resten av lånen som jag tog privat.
Det jag lärde mig var:
- Lita aldrig på personer som du inte känner väl.
- Försöka att investera lika mycket tid och pengar så att alla känar eller förlorar på det som sker i bolaget.
- Beroende på storleken på verksamheten bör du fundera på att skaffa dig en rivisor, bokföringsfirma där du har en bra relation med.
- Lita inte på advokater eller tjänstemän, begär alltid allt skriftlig.
- Klarar du inte något, köp tjänsten, du känar på det i längden.
- Ha en bra skriven Kompanjonsavtal, allt är spännande och dans på rosor i början, men man vet aldrig.
Sist och inte minst, kommer du på något sätt att lura staten, gör inte det.
Lycka till