Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire
Nja, det stämmer inte riktigt. Det finns många företag, såväl stora som små, som hellre anställer en programmerare utan utbildning eftersom det blir billigare. Man måste dock visa framfötterna lite mer om man går den vägen.
|
Ja, det säger jag inte emot. Men som jag skrev, så krävs det då tidigare arbetslivserfarenhet, dvs att man redan har en fot inne på arbetsmarknaden.
Jag tror att om man som 20-åring söker jobb som programmerare och man knackade lite webbkod i de yngre tonåren, så blir det extremt svårt att få jobb. Dvs då krävs det inte bara att man dammar av sina kunskaper lite, utan man får i princip börja om från början. Vilket innebär att man antingen får göra enkla html-sidor för 50 kr/tim i konkurrens med hobbyjobbande tonåringar (det är ju så de flesta programmerare utan utbildning kommer in på arbetsmarknaden), eller söka in på en riktig utbildning.
Hade TS knackat kod sedan han var tio år och fortsatt med det tills idag, så hade han förmodligen varit eftertraktad, även utan dokumenterad utbildning. Men avbrottet på fem år är ganska stort, om man betänker att han bara är 20 år idag. Han kommer behöva mer än bara "uppdatera" sina kunskaper.