Citat:
Ursprungligen postat av Gustav
Arbetsmarknaden för programmerare ser bra ut och kommer förmodligen fortsätta att vara det, under överskådlig framtid. Men har du inte redan en fot inne på arbetsmarknaden, så kommer det krävas dokumenterad högre utbildning för att få ett jobb som programmerare.
|
Nja, det stämmer inte riktigt. Det finns många företag, såväl stora som små, som hellre anställer en programmerare utan utbildning eftersom det blir billigare. Man måste dock visa framfötterna lite mer om man går den vägen.
Det är även en hel del som byggs från grunden fortfarande, det beror lite på vilken typ av kunder man arbetar mot.
Dina kunskaper är måhända lite out of date nu som du säger men däremot är de inte värdelösa fördenskull. Eftersom du har tidigare erfarenhet så går det säkerligen betydligt snabbare för dig att komplettera med ny kunskap än om du hade börjat från scratch. Det finns faktiskt en del som kör gammal asp fortfarande och de är i behov av sådan kunskap. Annars är det ASP.NET som gäller nu om du vill fortsätta med Windows. Det ger generellt lite högre lön fortfarande tror jag.
Jag fick intrycket av din frågeställning att du inte var särskilt intresserad av att sätta dig i skolbänken igen men om så är fallet så rekommenderar även jag en bredare utbildning. Det finns av naturliga skäl dessutom ganska många distanskurser inom detta område.
Jag tycker du ska välja att satsa på det du tycker är roligast, alternativ känner att du är bäst på.