Visa ett inlägg
Oläst 2012-11-17, 13:30 #8
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av KristianE Visa inlägg
Bara en sak. Procentpåslag före eller efter moms spelar ingen som helst roll.

En t-shirt kostar 100 kr inkl. moms, 80 kr exkl. moms.

80 + 100% = 160 kr
100 + 100 % = 200 kr

200 kr inkl. moms är 160 kr exkl. moms.
Bättre visa mer generellt istället för att ta ett exempel:

1,25 * (x + y * x) = 1,25x + 1,25yx
1,25 * x + y * 1,25 * x = 1,25x + 1,25yx

Blir ett ganska banalt bevis

x = ursprungligt pris
y = påslag

Precis som inom alla andra konkurrensutsatta branscher där det "bara" handlar om att köpa och sälja ungefär samma produkter så är marginalerna ganska små för de flesta idag. Däremot ökar marginalerna naturligtvis när det gäller exklusiva märken där man säljer märket och en statussymbol mer än ett par byxor eller vad det nu kan vara.

Rent generellt kan man säga att med ökad volym så kan man anta att marginalerna är lägre och omvänt (förutsatt att det finns konkurrens).
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat