Citat:
Ursprungligen postat av gregoff
Inom dyrare varumärken ser det brutalare ut... Ett visst varumärke av dyrare karaktär (som jag tidigare jobbat hos) hade ett påslag på några hundra procent. T.ex. en morgonrock som kostade 400:- att köpa in (inkl allt, tull, frakt etc) såldes för ca 1400:- exkl moms.
Om det är så generellt inom dyrare märken vet jag inte men fick den känslan i alla fall på det jobbet. Det ansågs inte vara "fint" om det inte var dyrt helt enkelt. Om plagget var för billigt så fick man öka påslaget för att få det sålt.
|
Min erfarenhet är att det är få varumärken som ger så pass bra marginaler om man ska hålla listpriser, framför allt märkesgrejer. Dyrt in = dyrt ut. Sen vinner man på att summan blir högre helt enkelt, och förlorar på mindre volym (som handlare).
Det du säger om att högre priser ger status i konsumenternas medvetande är ju sant. Men inte konstigt. Det man säger med högre priser är "detta är kvalitet". Säljer man dåliga grejer dyrt, så kommer det straffa sig i längden. Säljer man bra grejer dyrt, så lurar du ingen. Sålänge man håller listpriser hyggligt, annars är det ocker.