Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth
Men om man jobbar ihop med en kompanjon och man inte har allt för vanliga efternamn så kan man bilda namnet av kompanjonernas efternamn som exempelvis:
Wennerberg & Ström AB
Myrehed & Holm AB
|
Sådana namn får mig att automatiskt tänka advokatbyrå och jurister.
Jag tycker det viktigaste är att företagsnamnet speglar verksamheten. Ifall personen / personerna i företaget är viktiga (kanske kända inom branschen på grund av författarskap eller dylikt) så skadar det inte att namnet finns med i företagsnamnet, annars tycker jag inte det har där att göra.
Har du en hipp, fräsch produkt som riktar sig mot yngre människor så välj ett ungt, hippt namn. Tillverkar du speglar så se till att namnet åtminstone kan associeras med speglar.
Om man har något unikt att erbjuda så är det också bra med ett helt unikt företagsnamn som kan brandas. Erbjuder du ungefär samma sak som 50 andra så kan namnet annars tvärtom bli lite av en parodi. Välj då istället ett namn som berättar vad du sysslar med.
Det är vad jag tycker men ingen har det rätta svaret på denna fråga. Gör som du själv vill i slutändan